Doelen zonder plan, zijn als goede voornemens (niet vol te houden)

Heb jij je doelen voor 2024 al opgeschreven, uitgesproken en zichtbaar als achtergrond op je telefoon of laptop gezet?

Zo rond het eind en begin van het jaar word je doodgegooid met goede voornemens, jaarplannen, doelen stellen en flessen champagne die vast gekocht worden voor wanneer het eerste doel behaald wordt. Het lijkt soms wel alsof je als ondernemer slechts één keer per jaar doelen kan stellen en dat dit alleen aan het begin van het jaar mag gebeuren. Maar gelukkig is dit natuurlijk niet zo. Maar daarover later meer.

Misschien heb jij helemaal geen doelen gesteld. Omdat je daar geen tijd voor hebt gehad – want december is nou niet bepaald een rustige maand met al die feestdagen – of omdat je al stress krijgt van het woord. Want wat als je ze niet haalt? Is je jaar dan mislukt?

Een doel zonder plan blijft een droom

Zelf hou ik van doelen. Maar dan wel doelen met een plan, want anders blijft het een droom. Zakelijke doelen (bijv: “ik wil alleen nog werken als de kinderen op school zijn,” of “ik wil een kantoor buitenshuis.”) werken hetzelfde als bijvoorbeeld sportdoelen. Zonder plan bereik je ze niet. Wil jij graag een marathon rennen dit jaar, dan zul je daar voor moeten trainen, je voeding aanpassen, je inschrijven voor een marathon, de juiste schoenen aanschaffen, etc. Het is niet zo dat je op een dag je per ongeluk bij een marathon bevindt en hem zomaar uitloopt in je gewone outfit en zonder voorbereiding. Nee, een marathon is iets waar je elke dag/week/maand stappen voor zet (no pun intended 😉 zodat je uiteindelijk die 42 km en een beetje kan rennen. 

Zo werkt het ook met een zakelijk doel. Uitspreken dat je een bepaalde omzet wil draaien dit jaar is één ding, dat realiseren een compleet ander iets. Als je doet wat je deed, krijg je namelijk wat je kreeg. Als jij dezelfde omzet wil behalen maar met minder uur werken, zul je andere stappen moeten zetten dan het afgelopen jaar. Als je daar niet bewust elke dag/week/maand mee bezig bent, zul je aan het eind van het jaar terugkijken en zien dat er niks is veranderd.

Het plan kan je doel maken of breken

Je plan maakt of breekt je doel. De sportschool in januari is daar een goed voorbeeld van. Ik doe aan crossfit en er mogen aan elke les een maximaal aantal mensen meedoen. Schrijf je je niet op tijd in, dan kom je op de wachtlijst. Ik vergeet me nog wel eens in te schrijven maar van februari t/m december lukt het me vrijwel altijd om een plekje te bemachtigen voor het tijdstip wat ik wil. Behalve in januari. Zelfs op de meest onpraktische tijden staat er nog een flinke wachtlijst voor elke les. Inmiddels weet ik dat ik even geduld moet hebben, want de meeste die nu fanatiek sporten vanwege goede voornemens zijn uiterlijk half februari weer afgehaakt.

Dat komt doordat zij veel te hard van stapel gaan. Als jij tussen februari en december welgeteld 3,5 keer bent gaan sporten, is het niet realistisch om vanaf 1 januari direct 5 keer per week heel intensief te sporten. Je lichaam vindt daar wat van, je brein vindt daar wat van en dat is zo’n routine omslag dat dat totaal niet vol te houden is.

Dat geldt natuurlijk ook voor zakelijke doelen. Als jij nu 40 uur werkt en oké ook nog wel wat avonden soms of een uurtje of wat in het weekend en tijdens dutjes van de kids of als zij voor een filmpje zitten en je gaat op 1 januari in een keer alleen nog maar werken als de kinderen op school zijn dan zul je dat nog geen maand volhouden. Waarschijnlijk niet eens een week. Net zoals die marathon renner die eerst 5 km probeert vol te houden en stapsgewijs haar voeding aanpast, zul jij zakelijk ook stapsgewijs naar je doel moeten werken. 

De planning check

Heb jij jouw doelen al gesteld maar mis je nog een goed plan of twijfel je of je plan goed is? Of wil je na het lezen van dit blog toch wel doelen (en plannen) stellen? Maar wil je dat iemand met je mee kijkt? 

Boek dan nu een gratis planning check in. Dan help ik je in een half uur bij jouw grootste probleem als het om planning en doelen gaat.

Je plant hem in door op de knop hieronder te klikken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *